Fra 1840-tallet utvikles Kristiania som industriby. Fra tekstilindustrien langs Akerselva og mekaniske verksteder og skipsverft, til bryggerier, tobakksfabrikker og drops- og sjokoladefabrikker. En rekke nye arbeidsplasser vokser frem. Folk trekkes til hovedstaden fra bygder, byer og utland. Svensker, tyskere, engelskmenn og italienere strømmer til byen for å jobbe. I 1851 oppheves «jødeparagrafen» i Grunnloven og jødiske flyktninger kommer fra Øst-Europa. Fra 1850 til 1900 mangedobles byens befolkning til 220 000 innbyggere. «Østkanten» og «Vestkanten» oppstår som arbeiderklassens og borgerskapets bystrøk. Bygrensene utvides og byen får et helt nytt bylandskap.

På vandringen møter vi seks dyktige formidlere, og får også oppleve Oslo-viser av artist og visesanger Kari Svendsen.

Omvisere:

- Elin Hallberg og Svein Solhjell, Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus
- Kulturhistoriker Tove Solbakken, Byantikvaren i Oslo
- Historiker Bernt Bølviken, Oslo Museum
- Byantikvar Ellen Hole
- Sidsel Levin, tidligere leder for Jødisk Museum Oslo

Vandringen er del av "Kjenn din by jubileumsspesial" og en del av byjubileet 2024.

Tid: Tirsdag 10. september kl. 18
Oppmøte: Vøienvolden gård, Maridalsveien 120
Varighet: Ca. 2–2,5 timer

Vandringen er åpen for alle.

Mange mennesker på byvandring går på fortauet foran fargerike bygg.
Kjenn din by

Kjenn din by er en populær serie med byvandringer som tilbys hver vår og høst, med nye temaer, steder og omvisere hver gang. Temaene spenner fra by- og arkitekturhistorie, til nyere byutvikling, bydelshistorie og samfunnsaktuelle temaer. Vandringene er som regel gratis, med noen få unntak.

Se program

Vi feirer Oslo i 2024!

I 2024 er det dobbelt byjubileum i Oslo, noe som skal markeres i hele byen. La oss bruke året til å bli bedre kjent med byen vår – med historien, menneskene og hvordan Oslo har blitt til den mangfoldige storbyen vi kjenner i dag.

Jubileet og aktiviteter