Torsdag 11. juli får vi besøk av Prof. Dale Knickerbocker fra East Carolina University og Prof. Haris Qadeer fra University of Delhi. De kommer til Interkulturelt Museum for å snakke om hvordan ikke-hegemoniske fremtider blir forestilt av kunstnere og forfattere som er ved grensene til den dominerende kulturen.

Gratis inngang og enkel servering.

Samtalene arrangeres i samarbeid med CoFutures, Universitetet i Oslo.

Haris Qadeer: Kapper, kostymer og kjemper – Fremstillingen av Superhelter i Sør-Asia

kl. 14–15

Hvordan blir ikoniske amerikanske superhelter tilpasset for massene i Sør-Asia? Hvorfor oppstår det «lokale» superhelter? Hvordan skiller de seg fra de amerikanske? Og hvordan påvirker moderne, ikke-hegemoniske superhelter de sørasiatiske superhelttradisjonene?

Dale Knickerbocker: Apokalyptiske fortellinger fra årtusenskiftets Spania – og noen betraktninger om hvorfor de er viktige

kl. 15–16

Hvordan kombineres science fiction, som er basert på et materialistisk verdenssyn, med handling, temaer og bilder fra bibelsk apokalypse, som reflekterer et åndelig verdenssyn? Foredraget tar utgangspunkt i tre apokalyptiske science fiction-romaner utgitt i Spania mellom 2001 og 2005. "Apokalyptiske fortellinger fra årtusenskiftets Spania" forklarer dette som et forsøk på å forstå dagens spanske virkelighet og som en manifestasjon av uløste historiske spenninger. Den diskuterer også hvordan disse spenningene er relevante for verdenshendelser siden 2005.

Tid: Torsdag 11. juli kl. 14–16
Sted: Interkulturelt Museum, Tøyenbekken 5

Tøyenbekken 5, 0188 Oslo
T-bane til Grønland

Tirsdag til søndag: kl. 11–16

Se åpningstider i ferier og helligdager

Tegning, fremtidsvisjon av bygget Interkulturelt Museum holder til i. Mennesker, fantasivesener, romskip og kjempestore planter.
Relatert utstilling: Beyond Barcode

Er det bare de etablerte forestillingene om klimakrise, høyteknologi og økte sosiale forskjeller som gjelder i fremtiden, eller finnes det alternativer?

Mer om utstillingen

Fasaden til Interkulturelt Museum på en solfylt dag.
Interkulturelt Museum på Grønland

Interkulturelt Museum holder til i lokalene som tidligere huset gamle Grønland politistasjon.

Gjennom engasjerende utstillinger får du innblikk i samfunnsaktuelle temaer, kunst og kultur. Ta pulsen på egne fordommer og utfordre egne idéer.

Interkulturelt Museum