Oslo har en stolt mathistorie. Byen har til og med et måltid kalt opp etter seg, kjent i inn- og utland som nettopp The Oslo Breakfast. «Dei kalla det oslofrokost», skrev en mann født 1927 oppvokst i ei bygd på Vestlandet et sted. Han husker det som «ei kjempeoppleving» da han en gang på 1930-tallet fikk bilskyss til kommunesenteret for å få «grovt brød, mjølk og grønnsaker på skulen».

Historien om oslofrokosten kan fortelles på mange måter. I dette foredraget vil etnolog og kulturhistoriker Inger Johanne Lyngø ta for seg tre historier om det sagnomsuste måltidet. Vi får høre om hvordan Norge ble et melkedrikkende folk, om landbrukskandidat Rolf Bjørnstad, som hadde vært i Amerika og blitt inspirert av Amerikanske reklameteknikker, og om hvordan daværende sjef for skolehelsetjenesten, Carl Schøitz, klarte å overbevise myndigheter og andre om at hans skolematforslag var gjennomtenkt, satt sammen ut fra datidens nyeste ernæringsvitenskaplige prinsipper.

Foredraget er åpent for alle og inkludert i inngangsbilletten til museet. Ta gjerne et besøk i utstillingen Smaken av Oslo før foredraget. Utstillingen har sin siste visningsdag 15. september.

Tid: Torsdag 12. september kl. 17
Sted: Bymuseet, Frognerparken
Pris: Foredraget er inkludert i inngangsbilletten til museet

Frognerveien 67, 0266 Oslo
Trikk 12 eller buss 20 til Frogner plass. Alle t-banelinjer til Majorstuen.

Tirsdag til onsdag: kl. 11–16
Torsdag: kl. 11–18
Fredag til søndag: kl. 11–16

Se åpningstider i ferier og helligdager

Voksne: kr. 120,-
Studenter: kr. 60,-
Barn og unge (t.o.m. 25 år): Gratis

Gratis inngang for alle første torsdag i måneden.

Billett inkluderer inngang til Bymuseet og Teatermuseet.

KJØP BILLETT