Fram til 1814 er København hovedstad i Danmark-Norge. Christiania er på denne tiden kun en provinsby. I 1814 endrer dette seg. Norge får egen grunnlov og går fra å være en del av den dansk-norske staten til en union med Sverige – og Christiania blir hovedstad i Norge. Nå begynner arbeidet med å bygge opp byen fra provinsby til landets politiske, administrative og kulturelle sentrum. En storstilt utbygging av nye institusjoner starter – materielle symboler på byens nye rolle.

På vandringen får vi høre om de viktige hendelsene i 1814, innføringen av demokratiet, byens nye status, de nye institusjonene og Christianias utvikling fra provinsby til hovedstad.

Med oss på vandringen har vi både historikere og representanter fra byen som landets politiske og kulturelle sentrum. Kulturelt innslag ved Ellen Horn.

Omvisere:

- Skuespiller og tidligere teatersjef Ellen Horn
- Kunsthistoriker og tidligere byantikvar Janne Wilberg
- Teaterhistoriker Cristina Gomez Baggethun, Oslo Museum
- Historiker Øistein Eike, Stortingsarkivet
- Kunsthistoriker Linken Apall-Olsen, Oslo Museumn
- Konservator Geir Thomas Risåsen, Norsk Folkemuseum

Vandringen er del av "Kjenn din by jubileumsspesial" og en del av byjubileet 2024.

Tid: Tirsdag 3. september kl. 18
Oppmøte: Bankplassen
Varighet: Ca. 2–2,5 timer

Vandringen er åpen for alle.

Mange mennesker på byvandring går på fortauet foran fargerike bygg.
Kjenn din by

Kjenn din by er en populær serie med byvandringer som tilbys hver vår og høst, med nye temaer, steder og omvisere hver gang. Temaene spenner fra by- og arkitekturhistorie, til nyere byutvikling, bydelshistorie og samfunnsaktuelle temaer. Vandringene er som regel gratis, med noen få unntak.

Se program

Vi feirer Oslo i 2024!

I 2024 er det dobbelt byjubileum i Oslo, noe som skal markeres i hele byen. La oss bruke året til å bli bedre kjent med byen vår – med historien, menneskene og hvordan Oslo har blitt til den mangfoldige storbyen vi kjenner i dag.

Jubileet og aktiviteter