Kurator og avdelingsleder for by- og teaterhistorie, Lars Emil Hansen, tar oss med inn i Bymuseets kjerneutstilling, OsLove – byhistorie for begynnere. Gjennom modeller, malerier, fotografier, gjenstander, personlige historier og filmklipp blir vi kjent med Oslos historie fra byens etablering i middelalderen og fram til i dag.

Hør om menneskene som har bodd i byen, Oslo under middelalderen, 1600- og 1700-tallets Christiania, 1800-tallets nye hovedstad og industriby, østkant og vestkant, utbyggingen av drabantbyene og «gjenoppdagelsen» av indre by på 1980- og 1990-tallet.

Omvisningen passer både for deg som ikke kjenner byens historie så godt fra før og mer «viderekommende».

Omvisningen inngår i inngangsbilletten til museet og gir tilgang til alle museets utstillinger. Du kan forhåndskjøpe billett for å sikre deg plass på omvisningen.

Billetter

Tid: Onsdag 16. oktober kl. 13
Sted: Bymuseet, Frognerveien 67
Billetter: Tilsvarende pris som inngangsbillett til museet. Forhåndskjøp billetter for å sikre deg plass.

Kjøp billett

Frognerveien 67, 0266 Oslo
Trikk 12 eller buss 20 til Frogner plass. Alle t-banelinjer til Majorstuen.

Tirsdag til onsdag: kl. 11–16
Torsdag: kl. 11–18
Fredag til søndag: kl. 11–16

Stengt tirsdag 15. og tirsdag 22. oktober grunnet vedlikehold.

Se åpningstider i ferier og helligdager

Lang, smal gang med malte portretter på venstre side. Til høyre skimtes et utstillingsområde med gjenstander.
Relatert utstilling: OsLove – byhistorie for begynnere

Bli kjent med Oslos historie gjennom 1000 år, fra middelalderen til i dag.

Mer om utstillingen