Utstillingen Typisk dem utfordrer oss til å møte våre egne og andres fordommer, og reflektere over hvor de kommer fra og hvilke konsekvenser de kan få. I dette undervisningsopplegget har vi fokus på gruppetenkning.

Formidlingstilbudet består av tre hoveddeler:

1. Elevene deles inn i grupper etter ulike kriterier, som hvor de er i søskenflokken, kjønn og om de tror på noe eller ikke. Her diskuterer elevene underveis. Er det nødvendig å sette folk rundt oss i bås? Har religion noe å si? Hva om du ikke passer inn?

2. Elevene får tid til å gå fritt rundt og utforske den interaktive utstillingen på egenhånd.

3. Vi avslutter med gruppearbeid, der elevene skal komme frem til en fordom de selv har og finne et bilde av denne. Dette skrives ut og henges opp i utstillingens kunstverk «The anatomy of prejudice», laget av kunstneren Colonel. Vi avslutter med å analysere elevenes fordommer.

Passer for: 8.–10. trinn (mest 10. trinn) og VGS
Sted: Interkulturelt Museum, Tøyenbekken 5
Tilbys: Hele året
Varighet: 90 minutter

Opplegget krever forarbeid som tilsendes ved bestilling.

Gratis for osloskolene
AKS, SFO, barnehager, private skoler og utenbys klasser: kr. 750,-

Tøyenbekken 5, 0188 Oslo
T-bane til Grønland

Samfunnsfag, kompetansemål etter 10. trinn:

– Reflekter over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

– Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar

– Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd

KRLE, kompetansemål etter 10. trinn:

– Utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning

Også aktuelt for fag som norsk og kunst og håndverk.

Samfunnskunnskap, kompetansemål etter VG1/VG2:

– Reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

– Reflektere over kva det inneber å vere medborgar […]

– Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen

Politikk, individ og samfunn, kompetansemål:

– Beskrive og analysere utfordringer funksjonshemmede kan møte og vurdere tilrettelegging for aktiv deltakelse i samfunnet

– Drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger

Religion og etikk, kompetansemål etter VG3:

– Identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet

– Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål

– Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

Helse- og oppvekstfag, kompetansemål etter VG1:

– Kommunisere og samhandle med menneske frå ulike kulturar, i ulike aldrar og livssituasjonar

– Gjere greie for kva sosial og kulturell kompetanse er, og gi døme på korleis haldningar, verdiar og ulike menneskesyn påverkar yrkesutøvinga

– Drøfte korleis usemje kan handterast, og prøve ut ulike modellar for konflikthandtering

Jente ved siden av neonskilt med teksten There is no but
Relatert utstilling: Typisk dem

Det er typisk oss å ha fordommer. Hvilke har du? I denne utstillingen kan du ta pulsen på egne og andres fordommer.

Mer om utstillingen